A Magyarok Világkapcsolata

t h e   h u n g a r i a n   w o r l d   c o n n e c t i o n

Felejthetetlen hét a Szentföldön

Magyar Krónika
Montreal, november 7.

Lukács Alice

Már régen készülök a Szentföldet látogatni. Így, amikor a szeptemberi szentföldi zarándoklatról szóló hirdetést megláttam, kételyeim dacára feliratkoztam.
Kételyeim hamar eloszlottak. A múlt századok zarándoklataihoz viszonyítva - az úttörő zarándok Heléna, Konstantin római császár anyja volt - a mai szentföldi zarándokok kényelemben utaznak. Lelki vezetőnk, Lawrence MacEachen atya bátorított, mikor nap, mint nap jártunk a régi köveken, rekkenő hőségben.
Ha most visszagondolok az utazásra, egy kép villan fel előttem. Betlehemben vagyunk, a Krisztus Születése Templomban, mely a 4-ik századból datálódik. Alászálltunk a kriptába, ahol egy ezüst csillag jelzi a helyet, hol Krisztus született. Ekkor kis csoportunk kórusa elkezdi énekelni kedvenc karácsonyi angol énekemet, "O Little Town of Bethlehem" címűt. Könnyek szöknek a szemembe, mert tudatosodik bennem, hogy most valóban itt vagyunk, ahol mindez történt!
A sok emlék közül még egy másik, magyar vonatkozású, is felvillan. Jeruzsálemben vagyunk, a Mária Örök Álma (Dormitio Sanctae Mariae) templomban, amely a hagyomány szerint a hely, hol a Szűzanya élt és meghalt. Hirtelen egy kanadai útitárs odahív, "Nézz ide!" Egy gyönyörű oltár volt, mit a magyarok adományoztak, a "Magyarok Hódolata" felirattal és a régi magyar ének szövegével "Boldogasszony Anyánk, Régi Nagy Pátrónánk". megint csak megkönnyeztem, hogy a messzi Jeruzsálemben magyar oltárra bukkantam. Le is fényképeztem.
De hadd vegyem sorba az utunkat. Minden nap a buszon israeli vezetőnk, Amnon, angolul és héberül kívánt jó reggelt,"Good Morning", "Boker Tov". Kiváló vezetőnek bizonyult.
Első nap az irány Tiberias volt, a galileai tengernél. Útba ejtettük Caesariát, ahol megtekintettük Herodiás király városának romjait. Tovább haladva a földközi tenger partján megálltunk Haifa kikötővárosban, ahol is Karmel Hegyén, a Stella Maris karmelita kolostor templomban mondott  Lawrence atya Szentmisét.
Másnap reggel, kinézve hotel szobám ablakán, a galileai tengert láttam magam előtt! A napi Szentmise aznap az "esküvői templomban" volt, Kanában, mely annak a teremnek helyén áll, mely Jézus első csodájának színhelye volt.
Utunk tovább vitt a Hegyi Beszéd templomába, majd a Sokszorosítás Templomába, hol a halak és kenyerek sokszorosítása egy mozaik padlón van megörökítve, mely az 5-ik századból származik. Amikor az atya az idevágó evangéliumi sorokat felolvasta, elképzeltem az eredeti jeleneteket ebben a gyönyörű környezetben.
Capernaumban egy régi zsinagóga romjait láttuk, sok eredeti kiásott műalkotást is és lenéztünk egy ház romjaira, ahol egy halász lakott, akit Péternek hívtak.
A buszról taxikba szálltunk át, melyek a kanyargós utakon felvittek Tábor Hegyére, arra a "magas hegyre" honnan gyönyörű kilátás nyílik és hol egy bazilika örökíti meg Jézus Színeváltozásának helyszínét.
Nazarethben a Szent Családra emlékeztünk. Alászálltunk az Angyali Üdvözlet kriptájába és megtekintettük a ház romjait hol a Szent Család élt.
Jeruzsálembe érve, valóban Jézus nyomdokaiban jártunk. Követtük Őt az Olajfák Hegyéről a Felsőterembe, az Utolsó Vacsora színhelyére Zion Hegyén,  majd Gethesemane Kertjébe az ősi olajfák közé. Onnan a Peter Gallicantu (a Kakas Kukorékolt) templomba mentünk, hol egykor Caiaphas főpap háza állt. Végül a Via Dolorosát, a Keresztutat, követve, elértünk a Szent Síremlék templomba, Jézus keresztrefeszitésének, temetésének és feltámadásának színhelyére.
Még sok más élményben is volt részünk. Jártunk a Sirató Falnál és a Yad Vashem Holocaust Múzeumban. Lementünk a  Judeai Sivatagba,  Qumranba, ahol a Holt Tengeri Tekercseket felfedezték. Lebegtünk a Holt Tenger felületén és felmentünk a masadai erődítmény romjaihoz. Láttunk banán ültetvényeket, ciprus-és pálmafákat, csodás virágokat és sivár sivatagi hegyeket. Zsúfolt hetünk volt.
"Örökre megváltozol, ha egyszer a Szentföldön jártál," mondta nekem egy szentföldi látogató. Valóban, igaza volt. Igen, nekem is megadatott, hogy ott járhassak.és  remélek visszatérni.
az oldal tetejére Impresszum | Hirdetési árak | © Magyar Krónika Rt.